Ocet winny jest bliskim krewnym wina i posiada wiele cennych właściwości. Można go stosować w kuchni w formie przyprawy do dań wytrawnych i słodkich, dodany do żywności pomaga też w przedłużaniu trwałości – wszystko to przez kwasowy odczyn. Jest także dodatkiem nadającym potrawom smaku i aromatu.

Z czego powstaje ocet winny?

Ocet winny w naturalnej formie produkuje się podczas procesu fermentacji białych lub czerwonych winogron, które wpływają również na jego barwę. Elementem niezbędnym do przeprowadzenia fermentacji są mikroorganizmy typu Acetobacteriace. Cały proces jest złożony z dwóch etapów – w pierwszym bez dostępu do tlenu cukier znajdujący się w winogronach jest przekształcany w alkohol, a podczas kolejnego etapu powstałe tak wino po pewnym czasie staje się kwasem octowym, czyli ocet. W większości przypadków moc octu mieści się w granicach 2-11% i jest wynikiem ilości fruktozy w owocach, a także dokładności przy przeprowadzaniu całego procesu fermentacji i czasu. Im krótszy jest jego czas, tym mniejsza jest moc i słodycz octu winnego.

Ocet winny ma bardzo mało kalorii, ale też składników odżywczych. Zależnie od wariantu, kaloryczność jednej łyżeczki octu wynosi od ok. 2 do ok. 15 kcal. Nie możemy zapominać, iż wszelkie produkty o najmniejszej kaloryczności (czyli np. ocet destylowany) są produktami pozbawionymi wartości odżywczej.

Jakie korzyści zdrowotne daje wzbogacenie diety o ocet winny?

Ocet winny to składnik o całym wachlarzu właściwości leczniczych.
Jakie działanie ma ocet winny?

Ułatwia stabilizowanie poziomu cukru w organizmie – testy, które zostały przeprowadzone na ludziach dowiodły, że wzbogacenie jadłospisu o ocet winny jest przyczyną obniżenia poziomu cukru we krwi oraz poziomu insulinypodwyższającego się zaraz po spożyciu posiłku.

Wykazuje działanie antybakteryjne – dzięki antybakteryjnym właściwościom może być przydatny jako środek przeciwko grzybicy paznokci bądź brodawek i wielu innych dolegliwości. Jest on także przydatny w miejscowym leczeniu przy poparzeniu oraz infekcjach skóry.

Obniża poziom cholesterolu – u myszy, po spożyciu octu stwierdzono obniżenie poziomu cholesterolu. Oczywiście do udowodnienia tego związku potrzebne są dłuższe badania, jednak początkowe obserwacje są bardzo optymistyczne.

Ułatwia kontrolowanie wagi – według przeprowadzonych badań spożycie octu na chwilę przed jedzeniem potrafi skutkować zwiększeniem uczucia sytości, co z kolei prowadzi zazwyczaj do zmniejszenia ilości przyjmowanych kalorii, co może skutkować późniejszym spadkiem wagi.